سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبارزه خواننده مسیحی با رژیم صهیونیستی

جولیا پطرس خواننده زن مسیحی علیه رژیم صهیونیستی قیام کرد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ کمتر کسی در بین شهروندان لبنانی و عرب وجود دارد که جولیا پطرس، خواننده لبنانی سراینده ملی و انقلابی را نشناسد. جولیا که یک شهروند مسیحی است، همواره با سرودهایش در کنار مبارزات مردم جنوب لبنان و فلسطین ایستاده است. بر خلاف برخی از خوانندگان عامه‌پسند لبنان که در رویدادهای اخیر از این کشور فرار کردند، جولیا در لبنان ماند و با برنامه‎ها و سرودهای انقلابی خود برای رزمندگان مقاومت حماسه‌سرایی کرد.
 
جولیا پطرس اول اوریل 1968 در بیروت لبنان متولد شد پدرش لبنانی و مادرش اهل فلسطین بود.   
 
او در مدرسه مذهبی "خواهر روزالی" تحصیل می‌کرد و هم‌زمان در گروه کر مدرسه آواز می‌خواند.
   
او و برادرش به شدت تحت تأثیر کارهای "زیاد رحبانی" بودند.

وقتی او دوازده سال داشت اولین آهنگ خود را در استودیو "الیاس ال رحبانی" با عنوان "برای مادرم" خواند که باعث شد او را به معلم موسیقی‌اش "فواد فاضل" معرفی کنند. جولیا پس از آشنایی با معملش "فواد" دو آهنگ C"est la vie"" و Viens dans Ma Vie"" را اجرا کرد.
 
در سال 1985 او در واکنش به کشتار زنان و کودکان لبنانی توسط رژیم صهیونیستی ترانه "خورشید حق" را سرود و پنج سال پس از آن بزرگترین مدال ملی لبنان را تحت عنوان تقدیر از فعالیت‌های هنری، انقلابی و پشتیبانی از مقاومت از دست رئیس جمهور وقت "امیل لحود" دریافت کرد.
 
آوازه هنر جولیا پس از جنگ پا فراتر از مرزهای لبنان گذاشت.
 
او در کشورهای عربی و اسلامی و هرجایی که صحبت از آرمان‌های آزادی‌خواهانه باشد جای خود را باز کرده است.
 
علاوه بر این‌ها او در کارنامه هنری خود سابقه اجرای چند آهنگ دیگر علیه رژیم صهیونیستی و سران کشورهای عربی را دارد.
 
جولیا 11 اکتبر 2006 آهنگ جدیدش به نام "اَحِبّائی" به معنی (عزیزان من) را معرفی کرد.
 
شعر این ترانه براساس نامه دبیرکل حزب‌الله لبنان سیدحسن نصر‌الله به مبارزان جنوب لبنان در طول جنگ سی‌وسه روزه تنظیم شده است.
 
برادر جولیا آهنگسازی و تنظیم این اثر را برعهده داشته است.
 
سود حاصل از فروش این آهنگ برای کمک به خانواده مبارزانی که در طول جنگ سی‌وسه روزه به شهادت رسیده‌اند اختصاص یافت، که مبلغی حدود سه میلیون دلار بود.
 
جولیا خود در این باره گفته که ایده آهنگ پس از خواندن نامه سیدحسن نصرالله به ذهنش رسیده زیرا این نامه باعث شد دلش بلرزد.
 
او برای ساخت این اثر فورا به سراغ "غسان مطر" رئیس اتحادیه نویسندگان و یکی از بزرگترین شاعران لبنان می‌رود که با استقبال او روبه رو می‌شود.
 
او خود در این باره گفته:"من همانند همه مرم لبنان که پیام‌های سیدحسن نصرالله را دنبال می‌کردم این پیام‌ها را پیگیری می‌کردم و وقتی این پیام را شنیدم، پیامی که ایشان برای مجاهدین جنوب لبنان فرستادند، تحت تأثیر قرار گرفتم و در اعماق وجودم رسوخ کرد. شاید این تنها من نبودم که با شنیدن این پیام اشک در چشمانم حلقه زد؛ بلکه میلیون‌ها انسان دیگر هم دگرگون شدند. این پیام اوج عظمت و در عین حال فروتنی و تواضع نصرالله را نشان داد. لحن خاص این پیام تکان دهنده بود، وقتی ایشان خطاب به رزمندگان گفتند که دست و پای شما مجاهدین را می‌بوسم و آنان را پیشوا و سرور امت نامیدند، از نظر عاطفی همه را منقلب کرد و همین روحیه نوید پیروزی و سربلندی داد. این پیام بسیار تأثیرگذار بود و من آن را بلافاصله ضبط  و روی نوار پیاده کردم و پس از آن به فکر افتادم تا از حزب‌الله اجازه بگیرم و از آن ترانه بسازم به همین جهت از اصطلاحات خود متن پیام استفاده کردم و به این ترتیب ترانه این آهنگ ساخته شد."   
 
"جولیا پطرس" که اصالتا اهل جنوب لبنان است و در جریان جنگ، شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای حزب‌الله "المنار" که معمولا هیچ زن بی‌ححابی را نشان نمی‌دهد زنی بی‌حجاب اما باوقار و پوشیده را نشان می‌داد که در میدان "ریاض‌الصلح" بیروت با اشتیاق عجیبی از پایداری می‌گفت این زن همان "جولیا" خواننده مسیحی لبنان بود.   
 
تصنیف این ترانه توسط "غسان مطر"، آهنگسازی آن را برادر جولیا "زیاد پطرس" و کارگردانی کلیپ را نیز خواهرش "صوفیا پطرس" در ویرانه‌های "بنت‌ جبیل" برعهده گرفتند.   
 
او دلیل انتخاب این مکان را برای فیلم‌برداری معجزه‌های حزب‌الله و مقاومت در این شهر که با عنوان رمز پایداری و ماندگاری‌ست اعلام کرده است.   
 
دست اندرکاران این اثر هنری پیش از انتشار آن شماره حسابی را زیر نظر کمیته‌ای متشکل از افرادی چون: "طلال سلمان" سردبیر روزنامه "السفیر" و "سلیم الحص" نخست وزیر پیشین لبنان اعلام کردند تا تمام درآمد حاصل از فروش این اثر به خانواده شهدا و بازماندگان جنگ سی وسه روزه اختصاص یابد.   
 
آنان ابتدا درآمد حاصل از فروش این اثر را یک میلیون دلار تخمین زدند اما این اثر بیش از 3 میلیون دلار فروش داشت.   
 
گذشته از تعهد ملی و انقلابی این هنرمند و بانوی مسیحی او در سیاست هم نقطه نظرات جالبی دارد.   
 
او در پاسخ به خبرنگار مجلات "لها" و "طرابلس پست" تأکید کرد که فرزندانش را با نگاه باز سیاسی پرورش می‌دهد و معنی هم ندارد که آنها بی‌طرف باشند.   
 
در مصاحبه با شبکه "الجزیره" نیز هنری را پایدار می‌دانند که متعهد و اصیل باشد. وی می‌افزاید که انسان‌های آرمان‌خواه با باورهای درونی زنده می‌مانند.   
 
"جولیا" با انتقاد از هنرمندانی که به فراز و نشیب‌های جامعه بی‌اعتنا هستند رواج بی‌بند و باری را در بین هنرمندان عرب مورد شماتت قرار می‌دهد و می‌گوید: "اکنون آنها زن را به صورت یک کالا درآورده‌اند و تلویزیون‌های ماهواره‌ای نقش زیادی در زوال جامعه دارند تا جایی که اکنون از هر 10 اثر هنری 7 اثر فاقد کیفیت است."   
 
 
فضای موسیقی نه عزا بود نه مارش جنگی حتی باید گفت: کلیپ " دوستان من" از کلیشه‌های موسیقی عربی و غربی و . . . هم پیروی نمی‌کرد و انگار آن چیزی که پایه و مایه اصلی تاثیر گذاری این موزیک بود را باید در فضای خارج از متن آن جستجو کرد.  
 
مشخص است که این قطعه خنیایی از راه قلب هنرمند عبور کرده و رنگ دوران حماسه را گرفته می‌توان این موسیقی را گوش داد و دل سپرد به آرمان رزمندگانی که در مقابل خون‌آشام ترین پدیده قرن جان عزیز را به کف عطا گرفتند و بال در آسمان فدا گشودند.   
می‌توان با دوستان جولیا همراه شد و آرام و از سر اشتیاق گریه کرد.  
سخت است، بشود گفت: این چه جور حسی است که وقتی صدای جولیا را خطاب به دوستان می‌شنویم در ما می‌جوشد و در این باره همین جمله بس که " دوستان من" شبیه هیچ چیز دیگری نیست.   
 
 
جولیا تنها خواننده ای نیست که در برابر  کارهای رژیم غاصب صهیونیستی ساکت نمانده:

در آستانه سالگرد پیروزی حزب الله لبنان بر ارتش رژیم صهیونیستی، نانسی عجرم، خواننده لبنانی 21 تیر ماه سال 88 در نشست خبری قبل کنسرت خود در عمان از خبرنگار اسرائیلی خواست که از جلسه خارج شود.

نانسی عجرم که در جشنواره فرهنگی، هنری جرش در عمان در حال اجرای برنامه است پیش از اجرای برنامه هنری خود به سؤالات خبرنگاران کشورهای مختلف پاسخ داد.

در این جلسه خبری یکی از خبرنگاران خطاب به عجرم خود را اسرائیلی معرفی کرد و از وی پرسید امشب چه برنامه‌ای را برای یهودیان و اعراب ساکن اسرائیل اجرا خواهد کرد.

در پی این پرسش جو عمومی جلسه متلاطم شد و نانسی عجرم با بی‌جواب گذاشتن سؤال وی و در پی درخواست جمعی از خبرنگاران حاضر خواستار خروج خبرنگار اسرائیلی از جلسه شد.

در پی این حادثه خبرنگار اسراییلی با برخورد تند با جمع و توهین به سایر خبرنگاران جلسه را ترک کرد.

این واقعه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های لبنانی پیدا کرد و روزنامه‌ها و سایت‌های خبری لبنانی گزارش‌های ویژه خود را از این واقعه انتشار دادند.

بر اساس قانون و عرف عمومی در لبنان، رژیم صهیونیستی در تمام عرصه‌ها دشمن تلقی شده و هیچ ارتباط رسمی بین لبنان و رژیم صهونیستی در جریان نیست و حتی هیچ هواپیما یا کشتی تجاری که از مبداء فلسطین اشغالی بارگیری یا حتی در آنجا توقف کرده باشد. اجازه ورود به لبنان را نخواهد داشت.
 
هیفا وهبی خواننده لبانی الاصل که از یک پدر لبنانی شیعه و مادر مصری و در یک شهر کوچک کشاورزی در جنوب لبنان زاده شد یکی دیگر از مخالفان صیونیزم است.

برادر هیفا وهبی در جریان حمله اسرائیل به جنوب لبنان در 1982 کشته شده بود.

وهبی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است که سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان مدافع شرف و مرزهای لبنان می‌باشد. این در حالی‌ست که شبکه المنار تلویزیون حزب‌الله لبنان هیچ خواننده زنی را نمایش نمی‌دهد.


متن و ترجمه:

احبایی
عزیزان من

استمعت الی رسالتکم
پیامتان را شنیدم
 
و فیها العز و الایمان
که لبریز بود از عزت و ایمان

فانتم مثلما قلتم
که شما همان طورید که گفتید

رجال الله فی المیدان
مردان خدا در میدان کارزار هستید

و وعد صادق انتم
و پیمان صادقی که شما هستید

و انتم نصرنا الآتی
و شما پیروزی آینده مایید

و انتم من جبال الشمس
همچون قله های سربلند

یا عاتیه علی العاتی
در برابر یاغیگران نافرمان هستید

بکم یتحرر الاسری
با همت شما اسیران آزاد می شوند

بکم یتحرر الارض
با شما زمین آزاد می شود

بقبضتکم بغضبتکم
با چنگ هایتان با خشمهایتان

یصان البیت و العرض
خانه ها وسرزمین پاسداری میشود

بنات حضاره انتم
سازندگان تمدن شمایید

وانتم نهضه القیم
وشما نهضت برپایید


و انتم خالدون کما
و شماجاودانه اید همان گونه که

خلود الارض فی القمم
سرزمین جاودانه است

و انتم مجد امتنا
و شما مایه سرفرازی امت ما هستید

و انتم انتم القاده
و شما، شما زمامدارید

و تاج رووسنا انتم
وتاج سر ما شمایید

و انتم انتم الساده
وشما، شما آقایان هستید

احبائی
محبوبین من

اقبل نبل اقدام
بوسه میزنم قدمهایی را

بها یتشرف الشرف
که به آن شرف منزلت پیدا میکند

بعزه ارضنا انغرست
به عزت سرزمین مان که جوانه میزند

فلا تکبو و ترتجف
پس بازنایستید و نلرزید

بکم سنغیر الدنیا
با شماست که دنیا را دگرگون خواهیم کرد

و یسمع صوتنا القدر
و صدایمان را سرنوشت خواهد شنید

بکم نبنی الغد الاحلی
با شما فردای شیرین را بنا خواهیم کرد

بکم نمضی و ننتصر
با شما پیش خواهیم رفت و پیروز خواهیم شد 
   منبع: باشگاه خبرنگاران


نوشته شده در  شنبه 93/2/13ساعت  1:49 عصر  توسط ali 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
حامیان نه غزه ، نه لبنان ببینند
وحشیگری اسرائیل
جنایات وحوش صهیونیست
موشک های حماس
موشک های حماس
تجاوزات مکرر کرکسها
[عناوین آرشیوشده]